Sivut

maanantai 14. heinäkuuta 2014

safkaa

Kun huomasin, että hampaissani on reikiä, rupesin sokerilakkoon määrittelemättömäksi ajaksi. Sokerilakkoa on kestänyt nyt 4 viikkoa. Myös maitoa, tärkkelystä, lisäaineita ja aromivahventeita olen vältellyt noin kokeilun vuoksi. Kermasta ja juustoista en ole luopunut :) Nyt on mainittava, että vaikka hedelmät ja marjat sisältävät sokeria, niistä en ole luopunut, sillä välttelen vain lisättyä sokeria sisältävää ruokaa. Olen tutustunut moniin ruoka-aineisiin, mitä en ole kummemmin ennen käyttänyt: pähkinät, oliivit, maustamattomat lihat, kookosmaito, lanttu ja chia-siemenet. Viimeksi mainittu takaa kuitujen saannin rasvapitoisen ruokavalion aikana.

Lyhyesti voisin sanoa, että olen syönyt 4 viikkoa hiton laadukasta, täyttävää ja kallista ruokaa, mutta vointi on ollut hyvä. Muun muassa päänsärkyä ei ole ollut kertaakaan, finnit ovat kadonneet ja mieli on ollut virkeä. Alla hieman kuvia, mitä olen pupeltanut.

Pannulla paistettua pekonia ja kesäkurpitsaa, lisukkeena oliiveja, luumutomaatteja ja smetanaa.
Runsas tonnikalasalaatti. Lehtisalaattia, kurkkua, tomaattia, oliiveja, juustokuutioita, tonnikalaa. Kostukkeeksi oliiviöljyä ja hieman punaviinietikkaa.
Suklaamousse chia-siemenillä.
2 rkl chia siemeniä (liota pari tuntia vedessä)
2 rkl kaakaojauhetta (tummaa)
1 prk kookosmaitoa
1 banaani
n. 1tl suolaa
n. 0,5 tl chilijauhetta
kourallinen kuorittuja pistaasipähkinöitä

Survo/sekoita sauvasekottimella tasaiseksi. Huom! Noita chia siemeniä ei saa syödä kuiviltaan, sillä ne sitovat itseensä valtavan määrän nestettä. Liota niitä vähintään 15 min vesilasissa, jolloin ne muuttuvat geelimäiseksi. Maksimi määrä/päivä on 2 rkl.

Herkkulautanen
Aurajuustoa
Saksanpähkinöitä
Juustokuutioita
Oliiveja
Mansikoita
Smetanaa dipiksi




Maustamattomia kanafileita (lisäsin suolaa).
Porkkanaa, lanttua, sipulia, paprikaa ja pähkinöitä pannulla paistettuna (lisäsin soijakastikketta ja kookoskermaa).

2 kommenttia: